Disclaimer


بسم الله الرحمن الرحيم . Ahlan Wasahlan ! Hanya mempunyai sedikit ilmu agama dan Insya-Allah dengan sedikit ilmu itu , akan memberi ilmu kepada kalian . Syukran . -AH-

Back to entry
Meet the owner
Love
Friends


Chatzone



This is Aainaa Haddi's Blog! Just leave your site on cbox . If you want to ask me , you can leave yor question on cbox too .

.


Credits

Template is made by PiKevin.
The basscode is taking from Ainabillah Shafie. Thanks to We ♥ It for the amazing picture. And also a big applause to Rainboee for his beautiful colour code.


All rights reserved ® Aainaa Haddi 2016.


Older Posts → | ← Newer Posts
Novel Kembara Amira Tingkatan 5
Friday, December 28, 2012 , 8:45 PM , 0 Comment[s]


SINOPSIS (BAB DEMI BAB)



Bab 1:
  • Amira dan rakan baiknya Jacinta bakal menghabiskan musim cuti sekolah bersama-sama ibunya, Profesor Zaidah di tengah-tengah Banjaran Titiwangsa bersama-sama pelajar tahun akhir Universiti yang sedang menjalankan kajian arkeologi. Dalam kesibukan ibunya Amira turut memikirkan akan ayahnya yang bertugas sebagai seorang jurutera computer sebuah syarikat multinasional negara dan sedang berada di Eropah kerana menjalankan tugas. Sesekali Amira yang sedang berada dalam koc kelas satu keretapi itu dikejutkan dengan bunyi keliut kereta api yang berbunyi kerana dihentak. Kemudian dia teringat akan ushanya ketika berada di asrama untuk memancing minat rakan sebiliknya, Jacinta untuk menyertainya bersama-sama menghabiskan musim cuti sekolah.Jacinta merupakan gadis berketurunan Cina yang menetap di Pulau Pinang, bapanya seorang jutawan dan seringkali sibuk dengan pekerjaan, oleh sebab itu dia kurang mendapat kasih sayang berikutan kematian ibunya, Amira bertindak menunjukkan batu Kuarza miliknya demi mengajak rakan bainya itu untuk turut serta, Lamunan Amira terhenti apabila melihat seorang lelaki kulit putih bersama seorang pemuda. Dalam pada itu,situasi berbeza dialami oleh Profesor Zaidah dan para pelajarnya, hujan yang turun menyebabkan ada beberapa khemah yang terputus talinya. Kemudiannya mereka di situ menyedari bahawa ada antara tali khemah itu dipotong oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
Bab 2:
  • Sesampainya Amira dan Jacinta mereka dijemput oleh Pak Lias yang datang agak lewat kerana kecemasan yang berlaku pada malam semalam, dalam perjalanan menuju ke tapak kem Pak Lias memperlahankan kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki mereka untuk member laluan kepada kenderaan di belakang mereka. Amira terpandang anak muda yang dilihatnya dalam keretapi pada malam tadi sebaik saja kenderaan tersebut melintasi mereka. Dalam pada itu, Roslan memaklumkan kepada John O’Hara bahawa kereta yang mereka lintasi tadi adalah orang Universiti yang melakukan aktiviti arkeologi dan tidak akan menganggu mereka.






Bab 3:
  • Soalan tiket yang diajukan Amira kepada Jacinta membuatkannya berasa curiga, Amira kemudiannya memaklumkan bahawa dia terbaca SMS Jacinta kerana telefon bimbit mereka yang sama. Jacinta rupanya tidak pulang setiap kali cuti sekolah, dia merajuk dan tidak dapat menrima perubahan dalam keluarganya. Kedatangan Profesor Zaidah akhirnya Berjaya menenangkan Jacinta yang sedang mengalami kekusutan dalam jiwa itu. Profesor Zaidah kemudiannya memberikan tapak sepuluh kepada mereka untuk melakukan kajian….
Bab 4:
  • Setelah selesai mandi di air terjun Amira dikejutkan dengan kedatangan Malique yang datang menghulurkan salam perkenalan. Malique memaklumkan bahawa dia ke hutan tersebut kerana atas permintaan ibunya untuk mengikut leleaki kulit putih tersebut. Sebellum berpisah Malique sempat memberitahu bahawa dia merasakan ada hubungan dengan hutan tersebut. Semasa sarapan pagi Jacinta sempat bergurau dengan Dr. Zawawi yang menjadi kegilaannya selain daripada batu Kuarza, suasana kemudiannya berubah apabila ada pelajar yang terbau asap rokok serta bunyi tapak kaki di sekeliling khemah mereka setiap malam.
Bab 5:
  • Kedatangan Malique yang tidak kunjung tiba akhirnya disambut dengan sapaan Jacinta kepada Amira yang sedang bertenggek di atas batu sungai yang deras alirannya. Akibat tidak dapat mengimbangi badan semasa melangkah batu-batu sungai yang licin, Amira akhirnya dihanyutkan arus deras, Jacinta tidak dapat berbuat apa-apa selain daripada menjerit nama Amira dan meminta tolong. Setelah sedar dua susuk tubuh jelas terpacak di hadapannya. Akhirnya mereka memperkenalkan diri mereka iaitu Itai dan Tau yang menyelamatkan Amira. Tau dan Itai kemudiannya menghantar Amira pulang setelah memberinya makanan.
Bab 6:
  • Kemarahan Profesor Zaidah ternyata apabila tindakan Amira turut menyebabkan Jacinta menjadi mangsa, namun begitu Jacinta yang sengaja mencari nahas kerana sengaja berpatah balik setelah meninggalkan kawasan air terjun tersebut.Habis calar-balar tubuh Jacinta yang terbaring lemah dan lesu. Jacinta hilang dalam ushah untuk mencari Amira bersendirian namun operasi menyelamat dibantu dengan kepakaran Tau.Keesokannya Amira berjumpa ibunya untuk meminta maaf atas kejadian yang disebabkan oleh tindakan bodohnya menanti Malique dengan tujuan yang tidak jelas akhirnya Malique yang ditunggu-tunggu tidak kunjung melainkan dia sendiri yang hampir-hampir menjadi korban akibat tindakan sendiri. Profesor Zaidah menceritakan kepada Amira bahawa mereka mungkin mendapat tentangan daripada dua pihak iaitu Pelombong emas dan Suku orang asli.




Bab 7:
  • Dua hari Malique mengikuti John O’Hara untuk perjumpaannya bersama-sama pelabur-pelabur kawasan lombong emas mereka. Malique jelas membantaj keputusan John O’ Hara untuk membina lombong emas di kawasan tersebut. Dalam pada itu, kenderaan yang dipandu Pak Lias yang juga dinaiki oleh Profesor Zaidah terlibat dalam kemlangan setelah bahagian brek kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki mereka solah-olah dirosakkan dan tidak dapat dikawal ketika menuruni bukit, tanpa banyak pilihan Pak Lias segera menghimpit tebing tepi demi mengelakkan mereka daripada jatuh ke dalam gaung.
Bab 8:
  • Tau yang jelas membantah tindakan pasukan Profesor Zaidah melakukan kajian kerana tempat tersebut dianggap suci baginya menyuarakan rasa tidak puas hatinya kepada abangnya Ludin yang juga ketua kampong di kawasan tersebut, Tau juga teringat akan bekas isterinya Ipah yang lari keluar dari hutan meninggalkannya. Pada masa yang sama Jacinta akhirnya tersedar dan segera bangun dari segala rasa lemah dan lesu. Pada ketika itu Amira memperkenalkan Itai yang telah menyelamatkan nyawanya kepada Jacinta. Namun begitu kegembiraan mereka hanya seketika kerana mereka dikejutkan dengan berita kemalangan Profesor Zaidah.
Bab 9:
  • Profesor Zaidah dan Pak Lias terselamat daripada kemalangan. Akhirnya tindakan bijak Pak Lias menyelamatkan mereka setelah kereta mereka terhenti di dasar sungai. Selepas melihat keadaan Pak Lias yang hanya luka-luka kecil. Namun begitu perasan bimbang jelas terpancar daripada setiap penghuni Desa Karpus setelah beberapa kejadian tidak diingini berlaku. Tindakan Dr. Zawawi untuk menangguhkan kajian mendapat tentangan daripada Profesor Zaidah. Akhirnya kesungguhan anak-anak buah Profesor Zaidah membuatkan kerja semakin lancer. Mereka kemudiannya menerima kunjungan daripada Itai dan ayahnya Ludin, Setelah memeriksa tangan Profesor Zaidah Ludin dan anaknya Itai segera meninggalkan khemah dan pulang dengan membawa daun-daun daripada hutan.
Bab 10:
  • Hati O’Hara menjadi panas apabila mengetahui beberapa pekerja baharu mabuk dan bergaduh semasa berjudi di kala ketiadaannya. Hati orang kulit putih tersebut bertambah marah apabila mengetahui Ah Chin yang ditugaskan menjaga pekerja juga tidak pulang setelah keluar berburu. Pada ketika itu, di Desa Karpus Amira menjadi kagum apabila rawatan Ludin kepada ibunya membuatkan tangan Profesor Zaidah yang dipercayai retak pulih dengan cepat. Jacinta dan Amira menyedari rupa-rupanya Itai merupakan peserta Pameran Saintis Muda 2002 yang mewakili negeri tersebut.

Bab 11:
  • Tau duduk sendirian sambil mengenangkan harta miliknya yang semakin hilang, selepas maruahnya diragut kerana terpaksa menerima Ipah sebagai isteri demi menyelamatkan Ludin. Namun kebahagiaan Tau hanya seketika kerana Ipah bertindak lari keluar dari hutan tersebut dan membawa anak pertamanya Sabi dan meninggalkan anak yang baru dilahirkannya. Ingatan Tau terhadap Johnny terus menerpa apabila dia teringatkan O’Hara yang berada di kem carigali. Tau kemudiannya teringatkan akan tindakannya membenarkan isterinya bekerja di kem orang putih tersebut satu ketika dahulu ternyata membawa bencana. Suatu petang, Tau bagai diragut maruahnya apabila isterinya, Ipah serta tulang-tulang di kubur Ridley dan Brenda dibawa pulang ke Australia.
Bab 12:
  • Rawatan yang diterima Profesor Zaidah daripada Ludin ternyata berkesan dan menimbulkan rasa kagum kepada beliau di kala semua pelajar kembali bekerja dengan penuh semangat, Dr. Zawawi yang pada mulanya tidak bersetuju akhirnya turut berasa kagum!!. Profesor Zaidah kemudiannya memberitahu Ludin yang juga penghulu orang asli bahawa kajian yang dijalankan oleh mereka boleh menyelamatkan kampong orang asli tersebut. Tindakan Amira untuk memberikan Jacinta batu Kuarza akhirnya membuatkan Itai bertindak mengajak Amira untuk mencari emas.Kedatangan Malique ternyata menimbulkan tanda Tanya kepada Profesor Zaidah.
Bab 13:
  • Itai membawa Amira mencari emas di dalam hutan. Penemuan emas di dasar sungai oleh Amira ternyata membuatkannya terkejut dan sukar mempercayai kata-kata Itai. Namun kegembiraan mereka hanya seketika kerana kehadiran seekor makhluk berbulu yang membawa seorang lelaki.Sebelum sempat berbuat apa-apa Itai dan Amira terus berlari menyelamatkan diri daripada maut. Dalam usaha menyelamatkan diri mereka turut dikejar oleh makhluk berbulu yang menjadi misteri dan dipercayai penunggu kawasan tersebut.
Bab 14:
  • Malique dikejutkan dengan kekecohan yang berlaku di kem mereka. Seorang pekerja baharu hilang selama dua hari tanpa diketahui oleh rakan-rakannya. Tindakan Malique mengikut Roslan tanpa pengetahuan John O’Hara ternyata membawa padah hujan turun dalam perjalanan mereka mencari pekerja tersebut. Enjin yang tiba-tiba meragam membuatkan kenderaan mereka terhenti, oleh kerana mereka yang berada di belakang jadi kelibat mereka tidak dapat dilihat oleh kenderaan yang berada di hadapan. Roslan meminta Malique tunggu di dalam kenderaan dan dia keluar mendapatkan bantuan dalam hujan. Tanah merah dan lumpur yang turun kerana hujan menolak kenderaan yang dinaiki Malique it terus ke dalam gaung.


Bab 15:
  • Itai dan Amira hampir sampai ke desa dan mereka kemudiannya disergah Tau yang terjun dari sebatang pokok. Itai dan Amira memberitahu Tau bahawa mereka telah dikejar makhluk berbulu namun Tau bagai sudah tahu akan perkara itu kerana dia sedikit pun tidak terkejut. Dua hari kemudian, Amira mengajak Jacinta untuk ke perkampungan Itai setelah diberitahu oleh Ludin bahawa Itai bagai hilang semangat setelah kejadian tersebut. Akhirnya tindakan Amira dan Itai mengambil emas di kawasan hutan tersebut diketahui oleh Ludin dan Tau. Mereka kemudiannya mengadakan perbincangan adat yang berkenaan Itai yang bakal dilantik sebagai pengganti penghulu kampong tersebut satu hari nanti.
Bab 16:
  • Suasana pagi yang ceria, membantu kerja-kerja arkeologi di Desa Karpus penemuan-penemuan baru sangatlah memberangsangkan apabila Amira dan Jacinta menjumpai sebuah tembikar zaman dahulu yang sempurna sifatnya, ucapan tahniah dan pujian tidak henti-henti diberikan kepada Amira dan Jacinta. Kedatangan Tau buat kali pertama ke desa Karpus bersama-sama Itai menimbulkan rasa gembira kepada semua warga Desa Karpus. Tau memaklumkan bahawa mereka tidak perlu risau kerana dia menjaga kawasan desa itu pada setiap malam sekaligus menangkis segala tanggapan paranormal pelajar-pelajar di situ.Namun begitu mereka dikejutkan dengan berita kehilangan Malique.
Bab 17:
  • Malique tersedar daripada tidurnya dan dia mendapati dirinya berada dalam tempat yang gelap serta berbau tengik sementara tangan kirinya terasa sakit menyengat dan kaki kirinya patah. Dia teringatkan ibunya yang berada di Melaka, yang pada satu ketika dulu dia pernah bertanya kepada ibunya, mengapa ibunya seorang yang cantik dan bapanya seorang kulit putih manakala dia berkulit hitam dan berambut kasar. Setiap kali melelapkan mata dia sering dihantui dengan mimpi yang sama.
Bab 18:
  • Amira, Jacinta serta Itai mengikut Dr. Zawawi, Rusdi dan Tau ke Gunung Gua Gajah untuk melakukan penemuan arkeologi terhadap hutan tersebut. Mereka kemudiannya menjumpai lukisan-lukisan dinding di dalam gua tersebut yang belum pernah terusik. Manakala, Rusdi menjumpai sebilah kapak batu yang digunakan pada zaman Neolitik. Namun begitu, penemuan mobile disk oleh Amira terus menimbulkan tanda Tanya tanpa memberitahu sesiapa mengenai penemuan tersebut.










Bab 19:
  • Penemuan kapak batu serta lukisan dinding menggemparkan seluruh Desa Karpus, namun begitu, Amira, Jacinta serta Itai Berjaya memcahkan kod keselamatan pada mobile disk tersebut dan membuktikan ianya milik Malique. Malam tersebut Itai memberitahu Rusdi bahawa mereka akan keluar pada keeseokan harinya.
Bab 20:
  • Keputusan Jennifer untuk ke hutan tersebut ternyata menimbulkan kegelisahan kepada O’Hara, Jennifer terdesak datang ke hutan itu kerana risau akan anaknya dan sekaligus mengembalikan memori lamanya terhadap hutan tersebut. Mimpi yang dihantui Tau menyebabkannya terus mendapatkan Malique yang terdampar di dalam gua sambil mengenakan bulu beruang untuk menutup badannya.
Bab 21:
  • Amira, Jacinta serta Itai meneruskan perjalanan dalam usaha untuk mencari Malique di Gunung Gua Gajah sambil dibantu Pak Lias dan Roslan. Penemuan disk oleh Amira boleh dianggap berguna sebagai petunjuk kepada mereka. Namun begitu, Roslan datang ke kaki gunung tersebut dengan memandu pacuan empat roda sambil membawa Jennifer dan John O’ Hara bersama. Makhluk berbulu keluar daripada persembunyiannya setelah dikejutkan dengan deruman enjin kenderaan dan kelibat seorang wanita yang bersama-sama lelaki berbaju putih itu seolah-olah menghilangkan semangatnya. Namun begitu Jennifer terkenangkan zaman kanak-kanaknya dahulu dia selalu dipinggirkan kerana dianggap ahli sihir disebabkan rambutnya yang kemerah-merahan.
Bab 22:
  • Kapal terbang yang dipandu Ridley bersama-sama isterinya Brenda serta anak kecilnya Samantha dalam perjalanan pulang ke Australia sete;ah melakukan kajian mengenai reptilian di Pulau Langkawi. Malangnya, kapal terbang Cessna 310 model tahun1953 yang dikendalikan Ridley itu terhempas sambil menghentam pokok setelah kedua-dua enjinnya rosak. Jidin bersama dua anaknya Tau dan Ludin terkejut mendengar letupan kuat tersebut dan bergegas ke kawasan kejadian. Jidin kemudiannya membawa Samantha yang tidak cedera pulang ke kampong setelah kedua-dua orang tuanya hangus dijilat api.




Bab 23:
  • Pencarian Amira hampir menemui jalan buntu apabila tiada apa yang dapat dikesan.Tetapi masih ada harapan buat mereka apabila Amira menemui kesan tapak kaki manusia. Mereka kemudiannya menemui laluan kecil yang kemudiannya menunjukkan jalan ke puncak gunung tersebut kepada mereka. Itai memanjat ke atas dan menghulurkan tali kepada Amira, Pak Lias dan Roslan yang berada di bawah. Tiba-tiba Itai terdengar suara seolah-olah sedang mengerang kesakitan di atas puncak gunung tersebut.
Bab 24:
  • Kehilangan Amira akhirnya disedari oleh Profesor Zaidah, jawapan daripada Rusdi membuatkan Profesor Zaidah dan anak-anak buahnya segera menuju ke Gua Gunung Gajah. Dalam pada itu, Amira dan rakan-rakannya Berjaya menjumpai sebuah pondok di puncak gunung tersebut dan segera memeriksa. Akhirnya mereka Berjaya menemukan Malique yang lesu dan tidak bermaya. Mereka kemudiannya disergah makhluk berbulu ketika dalam usaha membawa Malique keluar. Dalam perjalanan ke Gunung Gua Gajah kumpulan Profesor Zaidah bertembung dengan Ludin yang kemudiannya membawa mereka ke sana.
Bab 25:
  • Niat Amira dan Itai untuk menyelamatkan Malique dihalang oleh makhluk berbulu tebal itu. Makhluk itu tidak membenarkan mereka membawa Malique keluar dari situ. Pak Lias akhirnya membantu dengan berhadapan dengan makhluk tersebut. Beberapa kali serangan makhluk tersebut dipatahkan oleh Pak Lias yang ternyata lincah dan tangkas. Dalam pada itu, kedatangan Profesor Zaidah, Ludin serta pasukan mereka mebuatkan Jennifer menegur Ludin yang kemudiannya menimbulkan rasa keliru kepada semua yang berada di situ Jennifer mendakwa dia sedang menunggu anaknya yang merupakan anak saudara Ludin, Malique ataupun Sabi diselamatkan. Tindakan nekad Pak Lias untuk menamatkan riwayat makhluk tersebut duhalang oleh Ludin yang segera menyelamatkan keadaan. Persoalan akhirnya terjawab apabila bulu yang dipakai itu dibuang dan Tau mula mendedahkan identitinya demi mengelakkan mereka daripada membawa Sabi keluar.
Bab 26:
  • Sejarah tragis serta konlik keluarga Tau akhirnya terungkai di Desa Karpus apabila ketiga-tiga pihak yang dianggotai oleh pencari emas, ahli arkeologi dan orang asli berkumpul dalam khemah bersama-sama. Sejarah keluarga Tau akhirnya berkahir apabila memberitahu bahawa Itai dan Malique merupakan anak lelakinya selama ini, manakala Itai terpaksa dijaga oleh abangnya setelah maruahnya diragut Jennifer yang merupakan isterinya bertindak melarikan diri dengan membawa Malique bersama-sama, Johnny yang merupakan abang kepada John O’ Hara yang bertindak demikian turut melarikan tulang-tulang milik Ridley serta Brenda untuk dikuburkan di Australia.
Bab 27:
  • Amira yang telah menamatkan satu semester di Universiti menerima e-mel daripada rakan-rakannya, Itai sedang berada di Kubang Kerian sedang menyambung pengajiannya dalam bidang perubatan. Malique pula sedang bertugas sebagai ketua kampong tempat kelahirannya dan sibuk dalam projek IT, dan dia Berjaya menggagalkan projek lombong emas di kawasan tersebut. Jacinta pula sedang berada di Paris kerana terlibat dengan perniagaan bapanya dalam bidang fesyen. Profesor Zaidah pula meminta anaknya untuk pulang ke rumah neneknya di Kulim kerana bapanya bakal pulang bercuti juga. Dr. Zawawi pula sedang berada di perairan Malaysia untuk mengesan khazanah Melayu.



TEMA
Pengembaraan seorang remaja perempuan dalam mematangkan hidupnya. Hal ini digambarkan melaui watak Amira. Amira sebagai watak utama menghabiskan cuti persekolahan dengan menyertai ibunya iaitu Profesor Zaidah dalam ekskavasi menjejak kewujudan tamadun manusia. Dalam pengembaraan tersebut, Amira bertemu dengan Malique dan Itai sehingga merungkai konflik keluarga, sejarah tragis keluarga Tau.

PERSOALAN

PERSOALAN
CONTOH
- Persoalan kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya.
- Persoalan ini digambarkan melalui sikap Profesor Zaidah yang sanggup meninggalkan kerjanya demi mencari Amira di Gunung Gua Gajah.

- Persoalan perkahwinan kedua menimbulkan konflik jiwa dalam diri anak-anak.
- Melalui konflik jiwa yang dialami oleh Jacinta kerana tidak dapat menerima kehadiran ibu tirinya yang dikahwini oleh bapanya setelah kematian ibu kandungnya. Konflik ini telah menyebabkan Jacinta selalu mengelak daripada berjumpa dengan keluarganya.
- Persoalan kegiatan manusia yang merosakkan alam sekitar.
- Melalui kerakusan manusia yang melakukan pembalakan haram dan penerokaan khazanah hutan untuk mencari emas
- Persoalan kecintaan terhadap alam sekitar.
- Melalui sikap dingin Tau terhadap kehadiran orang luar ke kawasan Bukit Mat Raya kerana risau kawasan tersebut akan musnah.
- Persoalan ilmu perubatan tradisional.
- Melalui watak Ludin yang menggunakan cara perubatan tradisional untuk menyembuhkan Prof. Zaidah yang mengalami keretakan tulang tangannya.








WATAK DAN PERWATAKAN
WATAK  UTAMA
1.Amira
·         Pelajar sekolah swasta.
·          Anak Profesor Zaidah.
·         Ayahnya bekerja sebagai jurutera IT.
·          Seorang yang berani. Contohnya Amira berani mengikut Itai untuk mendaki Gunung Gua Gajah walaupun berbahaya.
·         Seorang yang penyayang. Contohnya Amira amat menyayangi Jacinta dan dia menangis apabila Jacinta tidak sedarkan diri kerana sesat di hutan.
·          Seorang yang mudah mesra. Contohnya Amira cepat menyesuaikan diri bersama pelajar-pelajar ibunya.
·         Seorang yang penyabar. Contohnya Amira sabar dalam usaha menjalankan kerja lapangan yang memerlukan tahap kesabaran yang tinggi.

WATAK SAMPINGAN
1. Jacinta
·         Berkulit cerah.
·          Berbangsa Cina.
·          Rakan sebilik Amira di sekolah swasta.
·          Anak seorang jutawan.
·          Telah kematian ibunya empat tahun lalu.
·          Seorang yang memendam rasa. Contohnya Jacinta tidak berpuas hati dengan ayahnya yang berkahwin lain tetapi Jacinta tidak cuba untuk berterus terang.
·          Seorang yang sensitif. Contohnya Jacinta cepat merajuk apabila isu keluarganya diungkit. 
·         Seorang sahabat yang setia. Contohnya Jacinta sentiasa bersama-sama dan menemani Amira dalam apa-apa jua keadaan.










2. Itai

·         Berkulit gelap.
·         Berbadan tegap.
·          Anak orang asli yang bersekolah di bandar.
·          Anak kepada Tau.
·          Bakal ketua kampung.
·          Seorang yang tahu selok belok hutan. Contohnya setelah belajar daripada Tau, akhirnya Itai berjaya mengenal selok belok hutan. Sebagai contoh, dia berjaya menyelamatkan Amira daripada dihanyutkan oleh arus deras.
·         Seorang yang prihatin. Contohnya apabila mengetahui Jacinta mahu memiliki batu Kuartza seperti Amira, Itai berusaha memujuk Jacinta dengan mendapatkan emas untuk dijadikan loket.
 Seorang yang berani.
·          Contohnya, Itai berani untuk berlawan dengan makhluk berbulu yang amat digeruni oleh semua masyarakat orang asli.
·          Seorang yang mempunyai  keistimewaan deria keenam. Contohnya Itai dianugerahkan kelebihan deria keenam iaitu dapat mengenali tapak kaki, meneka jantina berdasarkan tapak kaki dan boleh menghidu bau yang dibawa oleh angin.

3. Profesor Zaidah
·         Wanita pertengahan usia.
·          Ibu kepada Amira.
·          Pensyarah universiti.
·          Meminati bidang arkeologi.
·         Seorang yang penyayang contohnya, sebagai ibu Prof. Zaidah membelai dan memeluk Amira ketika Amira bersedih kerana Jacinta tidak sedarkan diri ketika sedang mencari Amira yang dihanyutkan oleh arus.
·          Seorang  yang tegas. Contohnya sebagai pengarah projek di Desa Karpus, Prof Zaidah tegas dalam memberi arahan kepada setiap gerak kerja yang akan dilakukan. 
·         Seorang yang tidak mudah berputus asa. Contohnya, walaupun Prof. Zaidah dihujani dengan pelbagai cabaran dan dugaan seperti keretanya pernah disabotaj sehingga terbabas, namun beliau bertegas untuk meneruskan projek cari gali tersebut.







 4. Tau
·         Seorang yang tinggi lampai.
·          Berbadan tegap.
·          Bapa kepada Malique dan Itai.
·          Bekas suami kepada Ipah (Jennifer).
·          Adik kepada Ludin.
·         Seorang yang bersifat prejudis. Contohnya, Tau tidak menyenangi kehadiran orang luar ke kawasan Bukit Mat Raya walaupun tanpa mengetahui tujuan mereka.
·          Seorang yang sanggup berkorban. Contohnya Tau  sanggup menggantikan abangnya Ludin untuk berkahwin dengan Ipah agar abangnya dapat menjadi ketua kampung.
·          Seorang yang prihatin. Contohnya, pada setiap malam, Tau sanggup berada di Desa Karpus untuk menjaga keselamatan pelajar-pelajar Prof Zaidah tanpa pengetahuan mereka.

 5. Malique (Sabi)
·         Berkulit gelap.
·          Berambut kasar.
·          Anak Tau dengan Ipah.
·          Abang kepada Itai.
·          Seorang yang mahir dalam bidang IT. Contohnya, O’hara menyuruh Malique menyiapkan laporan menggunakan kemahiran IT yang dimilikinya.
·         Seorang yang mencintai alam sekitar. Contohnya, Malique sanggup mencipta virus sendiri dalam laporan yang disiapkan semata-mata untuk menggagalkan projek mencari emas O’hara yang boleh memusnahkan hutan tersebut.
·          Seorang yang bersopan-santun. Contohnya, semasa melawat  Amira di Desa Karpus, sikap Malique yang beradap telah menambat hati Prof. Zaidah.














LATAR
1.     Latar Tempat:
  • Desa Karpus:
Tempat di mana ibu Amira dan pasukannya melakukan kajian dan berjaya menemui tulang oracle dan artifak bekas air.
  • Bukit Mat Raya:
Tempat di mana terletaknya desa Karpus dan kawasan yang dipercayai mempunyai emas yang dusahakan oleh John O’ Hara dan pasukannya.
  • Gunung Gua Gajah:
Tempat di mana Malique disembunyikan oleh ayahnya, Tau setelah diselamatkan daripada kemalangan dan di sini juga Rusdi menjumpai kapak purba manakala Amira pula menjumpai mobile disk kepunyaan Malique yang kemudiannya membawa mereka kepada pencarian Malique.

2.     Latar Masyarakat:
  • Masyarakat yang terpelajar:
Amira, serta semua pelajar Universiti yang terlibat dalam projek Arkeologi bersama-sama Doktor Zaidah di Desa Karpus.

  • Masyarakat yang mementingkan diri:
John O’Hara dan pasukan mencari emasnya yang tidak memikirkan keadaan hutan yang semakin tenat dan perkampungan orang asli yang semakin terancam.



  • Masyarakat yang terpisah dari keluarga:
Malique dan Itai yang terpisah dengan bapa mereka sejak dari kecil disebabkan tindakan ibu mereka iaitu Ipah ( Jennifer) yang keluar dari hutan tersebut.


3.     Latar Masa:
  • Sepanjang cuti persekolahan:
Amira dan Jacinta menghabiskan masa cuti sekolah mereka untuk bersama-sama menyertai pasukan Profesor Zaidah yang menjalankan aktiviti Arkeologi.

PLOT
PEMBINAAN PLOT


(i) Permulaan
- Amira bersama Jacinta memulakan pengembaraan menaiki keretapi ke Bukit Mat Raya untuk menyertai ekskavasi menjejak kewujudan tamadun awal manusia.

(ii) Perkembangan

- Amira dihanyutkan oleh arus deras semasa menunggu Malique dan telah diselamatkan oleh Itai.
 - Malique hilang apabila keretanya tergelincir ke dalam sungai semasa gerakan mencari salah seorang pekerja O’Hara yang hilang.
 - Tau bersetuju untuk membantu Profesor Zaidah dalam usahanya menjejak kewujudan tamadun awal manusia.
-  Malique merancang sesuatu untuk menggagalkan rancangan O’Hara.

(iii) Klimaks
- Kumpulan yang diketuai oleh Dr. Zawawi menjumpai Gunung Gua Gajah yang mengandungi artifak (kapak dan tulisan zaman purba di dinding) yang sangat berharga untuk memastikan kawasan tersebut tidak akan diterokai oleh manusia yang rakus mengaut keuntungan dari sumber alam kawasan tersebut.

(iv) Peleraian
 - Akhirnya rahsia terbongkar bahawa makhluk yang berbulu adalah Tau manakala Malique dan Itai adalah anak-anak Tau.
-  Akhirnya kawasan tersebut telah diwartakan sebagai kawasan peninggalan sejarah yang harus dilindungi.








TEKNIK PLOT
TEKNIK PLOT / TEKNIK PENCERITAAN

1. Pemerian
Mereka berada di khemah ketiga selepas khemah Dr. Zawawi dan khemah Prof. Zaidah, khemah-khemah tersusun dalam bentuk separa bulatan, dengan paling hujung adalah khemah dapur.

2. Dialog
“ tentu tiket tu dah sampai, ” Amira bersuara antara dengar dengan tidak
“ Apa? ” Jacinta bagaikan tidak pasti dengan soalan Amira.

3. Imbas kembali
Amira ketawa kerana mengingatkan kembali kenangan semasa berada di Gua Niah ketika mereka turut serta dalam kerja lapangan yang dilakukan oleh ibunya. Ketika itu Dr. Zawawi sedang menyiapkan tesis sarjananya.

4. Kejutan
Pembaca terkejut apabila mendapat tahu bahawa Malique dan Itai merupakan anak kepada Tau.

5. Suspens
· Dia tidak pasti ke mana dan siapa manusia yang sering membawa makanan untuknya. Malique tidak sempat bertanya di mana dia sekarang. Tetapi siapakah manusia itu. Adakah manusia itu mempunyai kaitan dengan hidupnya? Kenapa manusia itu membantunya tetapi tidak berusaha mencari dari mana dia datang.
 Apa benda itu?” Jacinta turut tidak sabar.
· Hatinya berdebar-debar kencang dan setelah berminggu berada di perbukitan itu, Jacinta amat berharap mereka akan melakukan satu penemuan penting dan dia amat berharap perkara itu berlaku.
· Tiba-tiba Rusdi menjerit memanggil Dr. Zawawi. Dr. Zawawi yang sedang asyik merakamkan dinding gua terkejut dengan panggilan Rusdi lalu menghentikan rakaman dan berlari ke arah Rusdi dan Itai. Dia tahu Rusdi telah menemui sesuatu yang berharga dalam kajian mereka.
 
·Ingatannya  kembali pulih lalu teringatkan emaknya yang berada di Melaka entah kenapa emaknya terlalu beria-ria menyuruhnya mengikut O’Hara ke dalam hutan itu. Apakah ada satu hubungan yang misteri antara emaknya dan O’Hara? Emaknya yang berambut keperangan dan bermata biru bagai ada kaitan dengan O’Hara yang berkulit putih.






GAYA BAHASA

1. Simile
Contoh:
· Nafasnya naik turun kerana bagai mengejar kelajuan Itai melangkah.

2. Personifikasi
Contoh:
 ·Ketika itu jugalah seorang lelaki menerkam lalu menikam bertalu-talu ke arah dada
 haiwan itu menyebabkan haiwan itu meraung dan dia akan tersedar dari tidurnya.

3. Hiperbola
Contoh:
· “Aku minta maaf kerana apa yang telah berlaku kerana ketika itu aku bukan manusia. Aku masih dipengaruhi oleh roh beruang yang menguasai kulit itu”

4. Sinkope
Contoh:
· “Oi... kau tak teringin benda ni?” Amira bersuara dengan kuat untuk menarik perhatian Jacinta.

5. Inversi
Contoh:
· Kita hanya perlu berjalan mungkin satu atau dua jam dan di sana kamu nanti semua boleh lihat sendiri apa yang saya maksudkan.

6. Kata Ganda
Contoh:
· Jidin menyelak daun-daun hijau dan pertama yang dia lihat adalah mata biru Samantha.

7. Peribahasa
Contoh:
· Akhirnya ikan akan pulang ke lubuk jua walaupun kita cuba menghalang takdir.





NILAI DAN PENGAJARAN
NILAI
PENGAJARAN
CONTOH
- Tolong-menolong
-  Kita seharusnya tolong menolong antara satu sama lain terutamanya semasa dalam kesusahan.
-  Ludin menolong mengubati tangan Prof. Zaidah yang tercedera akibat kemalangan yang berlaku bersama Pak Lias.
- Itai dan Tau yang belum pernah mengenali Amira telah menolong Amira daripada lemas di sungai yang berarus deras. Selepas itu mereka menolong mencari Jacinta yang didapai hilang semasa memintas Amira yang dihanyutkan oleh arus sungai melalui darat. Itai pula telah menolong Amira mencari Malique yang hilang setelah kenderaannya jatuh ke dalam gaung. Itai menolong walaupun dia tidak mengenali Malique. Malah Tau juga menolong Prof. Zaidah dengan menunjukkan tempat terdapatnya artifak sejarah. Tau membawa Dr. Zawawi, Rosdi, Amira dan Jacinta ke sebuah gua di Gunung Gua Gajah.

- Kerjasama
- Kita seharusnya bekerjasama dalam pasukan bagi menjayakan sesuatu matlamat
- Kerjasama dalam membantu orang yang memerlukan pertolongan . Itai telah membantu menyelamatkan nyawa Amira yang hanyut dalam arus sungai yang deras manakala Tau pula  telah membantu  Jacinta yang sesat di dalam hutan.
- Itai dan Ludin memberikan kerjasama dalam gerakan atau usaha untuk mencari Malique yang hilang.
- Kerjasama berpasukan yang erat dalam menjalankan tugas. Buktinya, Profesor Zaidah dan Dr. Zawawi bekerjasama dengan pelajar-pelajar menjalankan kajian arkeologi di Desa Karpus.


NILAI
PENGAJARAN
CONTOH
- Kasih-sayang
-  Sebagai ibu bapa, kita seharusnya memberikan kasih-sayang yang secukupnya kepada anak-anak.
- Kasih saying antara Amira dan ibunya. Sebagai ibu Prof. Zaidah membelai dan memeluk Amira ketika Amira bersedih kerana Jacinta tidak sedarkan diri ketika sedang mencari Amira yang dihanyutkan oleh arus.
-  Prof. Zaidah yang menyayangi anaknya Amira. Dia risau setiap kali Amira tidak ada di Desa Karpus. Malah dia sara menyesal dan menangis kerana dia merasakan dia tidak memberi perhatian yang secukupnya semasa Amira dihantar pulang selepas diselamatkan oleh Itai dan Tau di sungai. Jennifer juga memberian perhatian kepada Malique. Dia berkeras ingin membawa Maliaque keluar dari hutan itu supaya Malique mendapat rawatan yang sempurna.
- Ibu Amira amat menyayanginya dan ada masa untuknya walaupun dia sibuk dengan tugasnya. Jennifer pula sayang akan anaknya iaitu Malique dan sanggup datang ke hutan itu untuk mengikuti perkembangan dan keadaannya setelah mendapat berita bahawa anaknya itu hilang di dalam hutan..


-THANKS FOR READ . XOXO . FROM AH-